loader-img
loader-img-2
نحوه تنظیم داکت اسپلیت

نحوه تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپیلت

سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از جمله داکت اسپلیت، یکی از بهترین روش‌ها برای تأمین هوای مطبوع در فضای داخلی محسوب می‌شوند. این وسیله از قطعات مختلفی ساخته شده که هرکدام نقش مهمی را در عملکرد سیستم داکت اسپیلت برعهده دارند و در کنار یکدیگر می‌توانند به حفظ سرما یا گرمای هوای محیط کمک کنند. 

عملکرد این دستگاه به این صورت است که با فعال شدن سیستم، فن هوای محیط را به داخل جذب کرده و پس از توزیع در اتاقک داخلی و عبور از کمپرسور و کندانسور، هوای مورد نیاز را به محیط منتقل می‌کند. البته داکت اسپیلت همانطور که گفته شد قابلیت تولید باد سرد و گرم را دارد که می‌توان آن را از طریق نمایشگر و براساس نیاز خود تنظیم کرد.

 

مراحل تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپیلت

در این بخش راهنمایی‌های لازم جهت تنظیم و کنترل دما و جریان هوا در سیستم سرمایش و گرمایش داکت اسپیلت را در اختیارتان قرار می‌دهیم. قطعا این موارد به نوع سیستم و کنترلر مورد استفاده بستگی دارد.

 

تنظیم سرمایش داکت اسپیلیت

سیستم سرمایش اسپیلت در فصل بهار و تابستان قابل استفاده است. به اینصورت که ابتدا باید گاز مبرد را بررسی کرد تا در صورت نیاز شارژ شود. در مرحله بعد نوبت به کمپرسور می‌رسد که باید به طور کامل بررسی شود تا عملکرد درستی داشته باشد. اکنون می‌توان دستگاه را تنظیم کرد. از طریق نمایشگر موجود روی اسپیلت، تنظیمات را روی دکمه Cool قرار دهید و دما را به دلخواه تنظیم کنید. در نهایت نیز قسمت سرمایش اسپیلت را روشن کرده و از هوای خنک لذت ببرید. برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله تنظیم داکت اسپلیت برای تابستان را مطالعه کنید.

مراحل تنظیم سرمایش و گرمایش داکت اسپلیت

تنظیم گرمایش داکت اسپیلیت

در فصل پاییز و زمستان می‌توان از داکت اسپیلت گرما دریافت کرد. البته تنظیمات اولیه آن باید از طریق پمپ حرارتی (با کمپرسور) یا موتورخانه (کویل آبگرم) انجام شود. اگر منبع اصلی پمپ حرارتی باشد که تنها حالت گرمایش آن را تنظیم می‌کنید. اما برای کویل نیاز است تا آب گرم در لوله‌ها جریان پیدا کند و در نهایت هوای گرم به محیط منتقل شود. پس از تنظیمات اولیه کافیست تا دکمه Heat روی ترموستات داکت اسپیلت را فعال کرده و درجه گرما را روی اندازه دلخواه تنظیم کنید. برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله تنظیم داکت اسپلیت برای زمستان را مطالعه کنید.

 

نکات ضروری در تنظیمات داکت اسپیلت

تنظیمات داکت اسپیلت از جمله تعیین سرمایش و گرمایش آن شاید کار ساده‌ای به نظر برسد، اما بهتر است توسط یک متخصص انجام شود. زیرا متخصصان با بررسی کامل سیستم، تعویض قطعات آسیب دیده، تعمیر و تنظیم کمپرسور، تنظیم سیستم کنترل، تعویض سیم‌کشی و اتصالات، مشکلاتی چون نشتی مبرد، کاهش عملکرد سیستم، یا خرابی قطعات را زودتر تشخیص می‌دهند و با انجام اقدامات لازم جهت رفع این مشکلات، از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنند. اما اگر همچنان تمایل دارید که خودتان اینکار را انجام دهید، حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید: 

 

  • به منظور افزایش ایمنی و پیش‌گیری از خطراتی چون برق گرفتگی، حتما پیش از انجام هرنوع تغییری، داکت اسپیلت را از برق خارج کنید. 
  • فیلتر هوا را حتما به صورت دوره‌ای تمیز کنید. زیرا این قسمت از ورود گرد و غبار به داخل سیستم جلوگیری می‌کند.
  • فن نیز در صورت نیاز باید تعویض شود. زیرا عملکرد درست آن به بازدهی دستگاه کمک می‌کند.
  • در فصل زمستان به هیچ عنوان نباید اطراف کندانسور که وظیفه خنک کردن سیال را بر عهده دارد، مسدود شود.
  • حتما در هنگام روشن شدن داکت اسپیلت دریچه‌ها را به حالت باز یا نیمه‌ باز قرار دهید تا هوا به راحتی جریان پیدا کند و بازدهی بهتری را از دستگاه دریافت کنید.
  • در هنگام تعمیر داکت اسپیلت به هیچ عنوان اجازه ندهید که قطعات داخلی و به ویژه کمپرسور به آب آغشته شوند. زیرا به شدت آسیب خواهند دید.

نکات ضروری تنظیم داکت اسپلیت

کلام آخر

داکت اسپیلت یک وسیله کاربردی برای تامین هوای محیط داخلی است که به صورت دوگانه قابلیت تامین هوای گرم و سرد را دارد. به همین علت می‌تواند برای منازل انتخاب خوبی باشد. زیرا هم عملکرد بهینه‌ای دارد و هم اگر به صورت منظم از آن نگهداری شود، عمر بسیار مفیدی خواهد داشت. 

 

دیدگاه شما
مجید نوری مجید نوری
15 فروردین 1403

سلام کدوم روش تنظیم گرمایش داکت اسپیلت به صرفه تره؟

تهویه مهاجر تهویه مهاجر

سلام دوست عزیز گرمایش از طریق موتورخانه قطعا برق کمتری مصرف خواهد کرد و روش کاملا به صرفه‌تری است.

2020 © Copyright - almaatech.ir