loader-img
loader-img-2
سیستم‌های هیت پمپ

هیت پمپ:

در اکثر سیستم‌های هیت پمپ (Heat Pump) از شیر چهارطرفه استفاده می‌شود. این شیر با تغییر جهت جریان مبرد، مبدل داخل اتاق را به کندانسور تبدیل کرده و لذا اتاق از حرارت دفع شده از کندانسور گرم می‌شود.

 

کارکرد شیر چهارطرفه هیت پمپ:

به شکل زیر توجه فرمایید.
این شیر از یک بدنه با دو مجرای ورودی و دو مجرای خروجی و یک شیر برقی تشکیل شده است. ملاحضه می‌شود که از چهار لوله اتصال این شیر، سه عدد در زیر بدنه و یک عدد بر روی بدنه قرار دارد. اتصال بالای شیر (نقطه‌ی 1) همیشه باید به لوله تخلیه کمپرسور وصل گردد. لوله اتصال وسط در پایین بدنه شیر (نقطه‌ی 2) همیشه به مکش کمپرسور وصل می‌شود. در داخل بدنه شیر دو عدد پیستون وجود دارد که توسط یک محور به یکدیگر وصل هستند (نقاط 3 و 4). بر روی هر پیستون یک سوراخ کوچک وجود دارد (نقطه‌ی 5). در انتهای هر پیستون یک زائده‌ی سوزن مانند وجود دارد (نقطه‌ی 6). سه عدد اتصال لوله موئی نیز روی بدنه‌ی شیر وجود دارد (نقطه‌ی 7) که این اتصالات به شیر برقی وصل می‌شود.

هیت پمپ

در این مقاله بخوانید: سیکل تبرید تراکمی
 

تمامی اجزای شیر چهارطرفه که در بالا توضیح داده شد، در کارکرد صحیح شیر موثر هستند و لذا بروز اشکال در هر کدام از این اجزا باعث کارکرد نادرست شیر خواهد شد. برای تشخیص اشکالات احتمالی شیر باید نحوه‌ی کار آن به درستی درک گردد.

حال به طرز کار شیر می‌پردازیم. هرگاه شیر برقی برق دار گردد یک صدا از آن شنیده می‌شود. این بدین معنا نیست که پیستون حرکت می‌کند. برای حرکت پیستون باید فشارهای مکش و تخلیه کمپرسور به لوله‌های موئی شیر وصل گردند.

برای درک بهتر از دو عدد شیر دستی در مسیر لوله‌های موئی استفاده می‌کنیم. شیر دستی 5 باز و شیر دستی 6 بسته است. ملاحضه می‌شود که در داخل شیر فشار تخلیه‌ی کمپرسور به هر دو پیستون اعمال می‌گردد. چون سطح پیستون‌ها برابر است لذا این محور بی حرکت باقی می‌ماند.
از سوراخ روی پیستون‌ها فشار (HP) به پشت پیستون‌ها نیز اعمال می‌شود. اما در پیستون سمت چپ چون فشار LP توسط لوله موئی به پشت پیستون اعمال شده و از طرف دیگر قطر لوله موئی خیلی بیش‌تر از سوراخ روی پیستون است لذا کل مجموعه پیستون‌ها به سمت چپ حرکت می‌کند. ملاحظه می‌شود که وقتی مجموعه پیستون‌ها در این موقعیت قرار گرفت. لوله‌ی شماره‌ی 7 را به مکش کمپرسور (اتصال وسط) مرتبط می‌کند. از طرف دیگر تخلیه کمپرسور به لوله‌ی شماره‌ی 8 راه پیدا می‌کند.

سیستم هیت پمپ

در این مقاله بخوانید: آشنایی با منبع انبساط

 

اجزای اصلی تشکیل دهنده دستگاه هیت پمپ:

سیستم هیت پمپ از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است:

یونیت خارجی: 

یونیت خارجی هیت پمپ دارای یک فن و یک کویل می باشد که این کویل در تابستان نقش کندانسور و در زمستان نقش اواپراتور را دارد. فن آن هم هوای بیرون را از روی کویل عبور می دهد.

 

یونیت داخلی:

یونیت داخلی (هواساز) نیز از یک کویل و یک فن تشکیل شده است و مانند یونیت خارجی عمل می کند.

 

یونیت داخلی و خارجی مجهز به اجزای داخلی مانند مبرد، شیر معکوس، کمپرسور و شیر انبساط می باشد.

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir