loader-img
loader-img-2
راهنمای خرید چیلر

در نظر گرفتن پارامترهای خنک کاری:

1.نوع فرآیند سرمایش محیط یا تجهیزاتی که قرار است خنک شوند
2.کم‌ترین درجه‌ی حرارت مورد نیاز در محیط یا فرآیند
3.حداکثر جریان آب سرد مورد نیاز
4.متغیر یا ثابت بودن میزان جریان آب سرد
5.حداکثر فشار آب مورد نیاز

 

چه نوع چیلری بخریم؟

1.چیلر جذبی:

زمانی که نیازمند چیلری با ظرفیت های بالا هستید چیلر جذبی انتخاب مناسبی می باشد. این نوع چیلر از سوخت گاز طبیعی استفاده می کنند بنابراین هزینه برق آن پایین می باشد. البته هزینه نصب و راه اندازی چیلرهای جذبی بالا می باشد. به عبارتی از لحاظ قیمت چیلرهای جذبی جزو چیلر های گران محسوب می گردند.

 

چیلر جذبی

 

2.چیلر تراکمی:

نحوه ساخت چیلرهای تراکمی به صورت سیکل تبرید تراکمی می باشد. اما از مهم ترین فرق های چیلر با چیلر جذبی مجهز بودن این دستگاه به کمپرسور است. کمپرسورها یکی از اصلی ترین قطعه مصرف برق در چیلر تراکمی می باشد. به همین دلیل هنگام خرید چیلر تراکمی شما باید به جای هزینه گاز، هزینه برق را پرداخت نماید.
چیلرهای تراکمی در انواع متنوع ظرفیت ها موجود هستند که شامل مینی چیلرهای 2 تن تبرید تا 500 تن تبرید یکپارچه می باشند.

 

چیلر تراکمی

 

انواع چیلر تراکمی:

1-چیلرهای تراکمی از نظر نوع کندانسور که شامل چیلرهای تراکمی آب هوا و چیلرهای تراکمی آب خنک می باشند.

 

چیلر تراکمی هواخنک:

چیلر تراکمی هوایی باید در فضای باز مانند پشت بام نصب شوند و نیازی به برج‌ خنک‌کننده ندارند. و به وسیله لوله کشی آب خروجی لازم را به سمت فن کویل ها هدایت می کند.

 

چیلر تراکمی آب خنک:

چیلر تراکمی آب خنک در موتورخانه نصب می گردد بنابراین زمان خرید آن باید فضای موتورخانه را در نظر بگیرید. همچنین بر خلاف چیلر تراکمی هواخنک چیلرهای آب خنک نیازمند برج خنک کننده می باشند. به همین دلیل چیلر در موتورخانه و برج خنک کننده آن در فضای بیرون نصب می گردد پس به این جهت سیستم لوله کشی این دستگاه طولانی و پرهزینه تر می باشد. همچنین این دستگاه راندمان بالا و قیمت پایینی دارد اما در کنار آن باید مصرف بالای آب آن را نیز در نظر بگیرید.

 

چیلر هوا خنک و چیلر آب خنک

 

چیلر با چه نوع کمپرسوری بخریم؟

چیلرهای تراکمی از لحاظ نوع کمپرسور به انواع چیلرهای اسکرال، چیلرهای اسکرو، چیلر های رفت و برگشتی و چیلرهای سانتریفیوژ تقسیم می گردند.

 

چیلرهای اسکرال:

چیلرهای اسکرال به چیلر آپارتمانی معروف اند. و از چیلرهای پرکاربرد در پروژه های مسکونی محسوب می گردند. این چیلرها از ظرفیت 2 تن تبرید تا 250 تن تبرید یکپارچه موجود می باشند. همچنین قیمت چیلرهای تا 150 تن تبرید ارزان تر از بقیه انواع آن می باشد. چیلر های اسکرال معمولا از چند کمپرسور اسکرال استفاده می کنند و قابل تعمیر نیستند. 
کمپرسورهای اسکرال به انواع معمولی و دیجیتال تقسیم می شوند که نوع دیجیتال آن به علت ویژگی کنترل ظرفیت از نوع معمولی گران تر می باشد.

 

چیلرهای اسکرو:

چیلرهای اسکرو معمولا از یک الی سه کمپرسور اسکرو استفاده می نمایند. این نوع چیلر بیشتر در ظرفیت های 100 تن تبرید به بالا استفاده می شوند و دارای مزایایی از جمله راندمان بالا، کنترل ظرفیت بهتر نسبت به چیلر اسکرال می باشند.

 

چیلرهای رفت و برگشتی:

امروزه کمپرسورهای رفت و برگشتی به علت صدای زیاد و راندمان پایینی که دارند مورد استفاده قرار نمی گیرند. البته در بعضی از از چیلرهای صنعتی استفاده می شوند.

 

چیلرهای سانتریفیوژ:

کمپرسورهای سانترفیوژ در مقایسه با دیگر کمپرسور ها دارای بالاترین راندمان و قیمت می باشند. این چیلر ها استفاده زیادی در ایران ندارند.

 

چیلر با چه ظرفیتی بخریم؟

یکی از نکات مهم هنگام خرید چیلر ظرفیت سنجی آن می باشد که باید توسط یک کارشناس صورت بگیرد. متخصصان سایت مهاجر می توانند در این امر به شما کمک کنند. انتخاب نادرست می تواند خسارات های جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. عواملی وجود دارد که بر ظرفیت دستگاه تاثیرگذار است که این موارد شامل موقعیت جغرافیایی، ارتفاع سقف، جهت تابش نور خورشید، کاربری محیط، دستگاه های گرمازا، تعداد افراد و میزان رفت و آمد اشاره نمود.

 

راندمان چیلر:

همانطور که به قیمت تمام شده هنگام خرید چیلر توجه می‌کنید، باید به هزینه‌هایی که در طول زمان جهت مصرف انرژی آن پرداخت خواهید کرد نیز فکر کنید. چیلری را خریداری کنید که راندمان مناسبی داشته باشد. برای سنجش بازدهی آن از EER که مخفف کلمات Energy Efficiency Ratio است، استفاده می‌شود. هر چه EER بیش‌تر باشد از نظر راندمان بهینه‌تر است و به مقدار انرژی کم‌تری جهت کار کمپرسور نیاز است.

 

راندمان چیلر

 

خدمات پس از فروش چیلر:

یکی از نکات مهمی که باید حتما آن را در نظر بگیرید خدمات پس از فروشی است که برای چیلر خریداری شده ارائه داده می شود. و به این نکته توجه داشته باشید پارانتی شامل کمپرسور دستگاه نیز شود چرا که کمپرسور از اجزا اصلی چیلر محسوب می گردد.

 

چه برندی از چیلر را خریداری کنیم؟

امروزه انواع برندهای چیلر در بازار موجود می باشد. و انواع چیلر های ایتالیا، چینی، تایلندی و ایرانی موجود می باشند که بر اساس قیمت و کارآیی که لازم دارید می توانید خریداری کنید. 

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir