loader-img
loader-img-2
پلاک خوانی داکت اسپلیت

نحوه پلاک خوانی داکت اسپلیت به چه صورت است؟

معمولا پلاک تمام دستگاه های داکت اسپلیت به یک صورت بوده و هر یک از پارامترهای موجود در پلاک داکت اسپلیت نشان دهنده معنای بخصوص خود می باشد. به صورت کلی اگر به موارد زیر توجه نمایید به معرفی هر یک از کلمات انگلیسی در پلاک و معنای آنها پرداخته ایم سپس هر کدام را به شکل دقیق تر توضیح خواهیم داد بنابراین با ما همراه باشید:

 

1.مدل (Model):

داکت اسپلیت ها در هر ظرفیت و برندی که باشند دارای مدل هستند و این عبارت نشان دهنده همین موضوع است. هر برندی بر اساس یک کد گذاری مختص به خود، دستگاه را نام گذاری میکند. به عنوان مثال در اسپلیت کانالی های برند ال جی (LG) مدل LHN248HV4 با روش زیر نام گذاری شده است:

  • حرف L در ابتدای مدل به معنای اسم خود برند LG است.
  • حرف دوم نشان دهنده Frame Type دستگاه می باشد و بر اساس حرفای زیر در جدول می توانید سایر نوع قاببندی داکت اسپلیت را مشاهده نمایید.

 

حرف  نوع قاببندی
Art Cool A
Standard S
Four Way Ceiling Cassette C
Ceiling Concealed Duct (Low Static) D
 Ceiling Concealed Duct (High Static) H
Vertical Horizontal Air Handing V

 

  • حرف سوم در مدل داکت اسپلیت ال جی نشان دهنده واحد داخلی (Indoor Unit) و یا واحد خارجی (Outdoor Unit) بودن دستگاه است. اگر یونیت داخلی باشد با حرف N و اگر یونیت خارجی باشد با حرف U نشان داده می شود.
  • حرف چهارم ظرفیت نامی دستگاه را نشان می دهد که بر اساس جدول زیر نوشته میشود:

 

Nominal Capacity (Btu) مفهوم حرف چهارم
9000 9
12000 12
18000 18
24000 24
30000 30
36000 36
42000 42
54000 54

   

بیشتر بدانید:  قیمت داکت اسپلیت و عوامل تاثیر گذار در آن

 

  • در این دستگاه حرف پنجم H بوده که نشان دهنده نوع سیستم است و معنای مجهز بودن داکت اسپلیت به Heat Pump می باشد.
  • حرف ششم که V است گونه این سیستم را مشخص می کند و به معنای Standard Inverter بودن داکت اسپلیت ال جی می باشد.
  • سپس در آخر و در جایگاه حرف هفتم نسل تولید نوشته خواهد شد.

 

توجه داشته باشید که برای نام گذاری مدل تمام برندهای داکت اسپلیت وجود ظرفیت نامی در اسم مدل مشترک می باشد و نشان دهنده ظرفیت برودتی سیستم است.

 

2.ضریب عملکرد (COP):

ضریب عملکرد یک دستگاه از توان سرمایشی خروجی تقسیم بر توان برق ورودی بر حسب کیلووات به دست می آید. هر چه مقدار cop دستگاه بالاتر باشد به این معناست که به ازای مصرف یک واحد انرژی الکتریکی سیستم سرمای بیشتری را تولید می نماید. معمولا در بیشتر مارک های اسپلیت کانالی ضریب عملکرد بین 3.2 الی 3.8 می باشد. اگر ضریب عملکرد دستگاهی بیشتر باشد برق کمتری نسبت به دستگاهی که ضریب عملکردش پایین است مصرف خواهد کرد.

ضریب عملکرد داکت اسپلیت

3. ولتاژ نامی (Rated Voltage):

برای این که یک دستگاه داکت اسپلیت کار کند به ولتاژ برق نیاز دارد. اگر دستگاه تک فاز 220 ولت باشد ولتاژ آن 240v و اگر سه فاز 380 ولت باشد 415v خواهد بود.

 

4. فرکانس نامی (Rated Frequency):

فرکانس برق شهری به صورت استاندارد 50hz می باشد، به همیت علت سیستم های تهویه مطبوع به شکلی طراحی شده اند که باهمین فرکانس بتوانند کار کنند.

 

5. جریان نامی (Rated Current):

بیشترین مقدار جریانی که سیستم در بالاترین ظرفیت مصرف می کند را جریان مصرفی می گویند. به عنوان مثال به صورت حدودی داکت اسپلیت 24000 بی تی یو با 10 آمپر و داکت اسپلیت 36000 بی تی یو با 15 آمپر کار میکند.

 

6. توان سرمایش خروجی (Outdoor Cooling Input Power):

توان سرمایش خروجی برای یک اسپلیت کانالی 36000 برابر با 3.5kw می باشد. در دستگاه های که به صورت سرمایش و گرمایش هستند مقدار توان در دو وضعیت به صورت جداگانه ارائه می شود و دارای مقادیر نزدیکی بهم هستند.

 

7. پتانسیل اثر بر گرمایش کره زمین (Gwp):

GWP مخفف عبارت Global Warming Potential می باشد و به معنای پتانسیل گرمایش جهانی می باشد. هر یک از گازهای مبرد دارای شاخص GWP مشخص هستند، به عنوان مثال مبرد R410 برابر 2088 و مبرد R22 برابر 1810 است. یعنی اثر 1 کیلوگرم از مبرد R410 در گرمایش جهان مساوی با 2088 برابر بیشتر از 1 کیلوگرم گاز CO2 می باشد، گاز R22 نیز به همین صورت خواهد بود.

 

8. وزن مبرد (Refrigerant Weight):

مقدار مبرد موردنیاز برای شارژ دستگاه به صورت کامل در زمانی که گاز مبرد داکت اسپلیت تمام شده است.

 

9. گاز Co2 معادل (CO2 Equivalent):

همانطور که در بالاتر گفتیم هر 1 کیلوگرم مبرد R410 مقدار 2088 کیلوگرم برابر گاز دی اکسید کربن (Co2) بر گرمای کره زمین تاثیر می گذارد. با ذکر مثال داکت اسپلیت 36000 حدودا معادل 2.1 کیلوگرم مبرد r410 درون خود دارد. برای به دست آوردن co2 معادل مبرد سیستم کافیست که gwp مبرد r410 را در جرم مبرد داکت اسپلیت ضرب نمایید.

 

10. نوع مبرد (Refrigerant):

امروزه در بیشتر داکت اسپلیت ها از گاز مبردr410 استفاده می شود. علت آن هم این است که نسبت به مبردهای قدیمی راندمان بالایی دارند و به علت ویژگی بالا بودن فشار خروجی کمپرسور میتوان یونیت داخلی و خارجی را در فاصله دورتری از هم قرار داد. 

نوع مبرد داکت اسپلیت

11. فشار عملکردی (Operating Pressure):

یک سیکل تبرید دارای دو سطح فشار مکش و دهش می باشد. در واقع مبردی که گرما را جذب می کند توسط کمپرسور فشرده می شود تا به بخار تبدیل شود و گرمای آن به هوای داخل محیط انتقال یابد. مقدار پایین یا بالا بودن فشار به نوع مبرد مورد استفاده در اسپلیت کانالی بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر مبرد از نوع r22 باشد سطح فشار مکش آن برابر باpsi 80 و دهش آن برابر با psi 280 خواهد بود. در مبرد های R410 نیز فشار سطوح حدودا 600 psi و 250 psi خواهد بود. البته توجه داشته باشید که در برندهای مختلف این فشار میتواند کمی متغییر باشد.

 

12. فشار استاتیک خروجی ( External Static Pressure):

فشار خروجی قسمت هواساز اسپلیت کانالی در این بخش نوشته می شود. اگر دستگاه دارای ظرفیت 24000 الی 36000 بی تی یو باشد، مقدار فشار استاتیک خروجی آن مساوی 0.24 اینچ در آب فشار نسبی می باشد. این مقدار به پاسکال به صورت حدودی برابر باpa  60 خواهد بود.

 

13. وزن واحد داخلی (Indoor Unit Weight):

در این قسمت وزن واحد داخلی  بر اساس ظرفیتی که دارد نوشته می شود.

 

14. وزن واحد خارجی (Outdoor Unit Weight):

وزن واحد خارجی داکت اسپلیت نسبت به یونیت داخلی آن بیشتر است و در این قسمت بر اساس کیلوگرم نوشته می شود.

 

15. حجم هوا (Air Volume):

در این بخش حجم هوای خروجی دستگاه که در سه سطح کم، متوسط و سریع فن داکت اسپلیت است، نوشته می شود. اگر یک دستگاه دارای ظرفیت 36 هزار بی تی یو باشد حجم هوادهی آن به ترتیب برابر با 1100/1300/1500 M3/H می باشد. این عدد بر اساس CFM برابر با 648/766/883 خواهد بود.

 

16. نویز واحد داخلی/خارجی (Indoor/Outdoor Unit Noise):

داکت اسپلیت ها بر اساس برند و ظرفیتی که دارند سطح نویز متفاوتی خواهند داشت. به عنوان مثال یک یونیت داخلی داکت اسپلیت 24000 دارای نویزی تقریبا db 38 خواهد بود.

 

17. نوع آب و هوا (Climate Type):

انتخاب داکت اسپلیت برای مناطق مختلف بر اساس شرایط آب و هوایی متفاوت خواهد بود و شامل کمپرسور t1 و t3 خواهند بودو اگر داکت اسپلیت دارای کمپرسور t1 باشد برای مناطق معتدل مثل تهران، کرج و... مناسب خواهد بود. همچنین اگرد اکت اسپلیت دارای کمپرسور t3 باشد برای مناطق حاره ای مانند اهواز، خوزستان، بوشهر و... مورد استفاده قرار میگیرد.

 

18. درجه حفاظت در برابر رطوبت (Moisture Protection):

این بخش میزان قابلیت محافظت واحد خارجی مقابل رطوبت را نشان می دهد. 

 

کلام آخر

تمامی داکت اسپلیت ها در هر ظرفیت و برندی دارای پلاک  هستند که مشتریان می تواند از طریق آن اطلاعات لازم دستگاه را مشاهده نمایند. البته ممکن است در برخی از برندها فیلدهای دیگری نیز ذکر شده باشد که نشان دهنده اطلاعات فنی بیشتر آن دستگاه می باشد. علاوه برآن شما میتوانید از طریف کاتالوگ فنی دستگاه نیز مشخصات فنی بیشتری را دریافت نمایید. 

 

دیدگاه شما

2020 © Copyright - almaatech.ir